GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK A SPORTISKOLÁVAL KAPCSOLATOSAN


Mi a köznevelési típusú sportiskola lényege?

A köznevelési típusú sportiskola évfolyamos vagy korcsoportos sportági képzést biztosító köznevelési intézmény, amely a helyi pedagógiai programját – az érintett országos sportági szakszövetségekkel, helyi sportszervezetekkel együttműködve – akkreditált sportiskolai kerettanterv (adott sportági célok, tananyagok és követelmények rendszere) alapján készíti el, biztosítja a testnevelés tantárgy emelt szintű oktatását, elősegíti a célirányos sporttehetséggondozást.

Iskolánk akkreditált tehetségpont, a sport területén megyei módszertani központ.

Mi a különbség a sportiskolai és a hagyományos osztályok között?

A közismereti tantárgyak és a heti testnevelés órák száma megegyezik, a különbség jellemzően a sportiskola sporttehetséggondozást felvállaló céljában fedezhető fel:

Tudatos sportolóvá nevelés a köznevelés keretei között

Az élsport utánpótlásbázisát jelentő versenysport támogatása

Felkészülési lehetőség a sportolói életpályára és/vagy sportszakirányú továbbtanulásra

A sportiskolai osztályokban minden esetben testnevelő tartja a testnevelés órákat, sportfoglakozásokat, több olyan sajátos témakör is beépül a nevelés-oktatás folyamatába, mint pl.: sportágválasztás, önismeret, olimpiatörténet, tanulásmódszertan, sportegészségtan-sportetika.

A sportiskolai osztályokban a lehetőségekhez mérten rugalmasan igyekszünk alkalmazkodni a sportolói életpálya minél eredményesebb megvalósulásához:
– szülők részére folyamatos sportszakmai tanácsadás, megbeszélés
– órarend igazítása az edzésekhez, egyéni munkarend szerinti tanulás lehetősége
– ingyenes szaktantárgyi korrepetálások, felkészítők, differenciált foglalkozások
– rendszeres sportegészségügyi vizsgálat

Miben egyeznek és miben különböznek a sportiskolai és a hagyományos osztályok?

A közismereti tantárgyak és a heti testnevelés órák száma megegyezik, a különbség jellemzően a sportiskolai osztályok sporttehetség-gondozást kiemelten felvállaló céljában fedezhető fel:

  • tudatos sportolóvá nevelés a köznevelés keretei között
  • az élsport utánpótlásbázisát jelentő versenysport támogatása
  • felkészülési lehetőség a sportolói életpályára és/vagy sportszakirányú továbbtanulásra

A sportiskolai osztályokban minden esetben testnevelő tartja a célirányosabb képességfejlesztő testnevelés órákat, sportfoglakozásokat. Több olyan sajátos témakör is beépül a nevelés-oktatás folyamatába, mint pl.: sportágválasztás, önismeret, olimpiatörténet, tanulásmódszertan, sportegészségtan, sportetika.

A sportiskolai osztályokban a lehetőségekhez mérten rugalmasan igyekszünk alkalmazkodni a sportolói életpálya minél eredményesebb megvalósulásához:

  • szülők, tanulók részére folyamatos sportszakmai tanácsadás, megbeszélés
  • sportági szövetségekkel, sportegyesületekkel, edzőkkel rendszeres, célirányos együttműködés
  • ingyenes szaktantárgyi korrepetálások, felkészítők, differenciált foglalkozások
  • rendszeres sportszakmai felmérések, sportegészségügyi vizsgálatok
  • órarend igazítása az edzésekhez, egyéni munkarend szerinti tanulás, osztályozó és különbözeti vizsgák lehetősége

Ki vehető fel a sportiskolai osztályba?

Sportiskolába az a tanuló vehető fel, aki megfelel a sportegészségügyi és fizikai képességfelmérési vizsgálat követelményeinek.

Csak első osztálytól kezdődően lehet a sportiskolai osztályba jelentkezni?

Iskolánkban „oldalirányú beiskolázással” – sportegészségügyi és fizikai képesség alkalmasság esetén – lehetőség van bármelyik évfolyamban bekapcsolódni a sportiskolai képzésbe.

Kell-e sportolni annak, aki sportiskolai osztályba jár, lehet-e sportágat váltani?

Igen, a sportolás alapvető elvárás. Az alsó tagozat inkább még a sportágválasztás időszaka, (ezekben az években akár több sportágat is kipróbálhatnak a gyerekek) felső tagozatban azonban már követelmény legalább egy sportágban való versenyszerű sportolás.

Nem jellemző ugyan, de amennyiben a gyermek jövőbeni eredményesebb sportpályafutását elősegítheti, szülői megbeszélést követően természetesen felsőtagozatban is van lehetőség sportágváltásra.

Van-e sportági megkötés?

Nincs tényleges sportági megkötés, de van néhány olyan hagyományosan sikeres sportágunk, pl.: atlétika, vízilabda, úszás, lány kézilabda, röplabda, birkózás, cselgáncs, gyorskorcsolya, görkorcsolya, harcművészeti ágak, melyekben rendszerint országos szinten is jegyzett sportolók kerültek, kerülnek ki iskolánkból.

Iskolánkban tanító testnevelők, tanítványainkkal foglalkozó edzők legtöbbje saját sportágukban országos szinten is ismert, elismert szakemberek.

„Befogadó” sportiskolaként bármilyen sportágat választók tehetséggondozását koordináljuk, menedzseljük. Jelenleg 19 sportágban sportolnak tanítványaink.

Hol vannak az edzések, és heti hány alkalommal kell részt venni rajtuk?

E

Iskolánk sportlétesítmény ellátottsága országos szinten, átlagon felülinek mondható. A sportcsarnok, a tornaterem, a tanmedence, a műanyagborítású szabadtéri kézilabda pálya, a műfüves futsal pálya, a bitumenes szabadtéri sportudvar, a jól felszerelt sportszertárak minden igényt kielégítenek az emelt szintű testnevelés tanításához, az alapsportágak elsajátításához, de 19 sportág edzéseinek természetesen nem tudunk otthont adni.

A helyszínek és az edzésszámok nagyban függenek a sportágtól, a korosztálytól, a gyermek sportbéli tudásszintjétől.

Helyszínek:

  • Úszás 7-8 éves, atlétika 9-10 éves, kézilabda, röplabda 13-14 éves korig leginkább az iskola sportlétesítményeiben.
  • A többi sportágban kezdetektől az e célra kialakított speciális sportlétesítményekben

Edzésszám:

  • alsó tagozatban heti 2-3
  • felsőtagozatban heti 3-4

A sportiskolai elfoglaltság, kötöttség mennyiben befolyásolhatja a tanulmányi eredményt?

Bár a sportiskolai osztályokban fontos feladatként fogalmaztuk meg a sporttehetséggondozást, nem szándékozunk „versenyistálló” lenni. Valljuk, hogy a használható tudás megszerzések folyamatában a sport a nevelés egyik leghatékonyabb eszköze, nem pedig a célja!

Nálunk a gyerekek elsősorban tankötelesek, és csak másodsorban sportkötelesek.

A növekvő edzésszámmal párhuzamosan – jellemzően felső tagozatban –  nő a szaktantárgyi korrepetálások, egyéni felkészítők, konzultációk lehetősége is.

Sportiskolás tanulóink az 5-6. évfolyamon tanulásmódszertan óra keretében sajátíthatják el a hatékonyabb tanulás fortélyait.

A sportiskolai osztályok tanulmányi átlaga rendszerint jobb az adott évfolyam átlagánál.

Mi történik azzal, aki nem felel meg a sportiskolai követelményeknek?

A köznevelési típusú sportiskoláknál törvényi előírás, hogy biztosítani kell a köznevelési tanulmányok folytatását azok részére is, akik a nem megfelelő sporttevékenység vagy nem megfelelő sportbéli fejlődés miatt a köznevelési sportiskolára vonatkozó nevelés-oktatásban nem vehetnek részt.

Az óvodai kiválasztás, felvételi, a folyamatos sporttehetséggondozás ellenére is előfordulhat, hogy egy gyermek életkörülményei, képességei, készségei úgy alakulnak, hogy nem tud (esetleg nem akar) megfelelni a sportiskolai követelményeknek.

Ilyen esetben a szülőkkel történt tanácskozást követően van lehetőség akár osztály, vagy iskolaváltásra is.

Van-e többlet anyagi vonzata a sportiskolai osztálynak?

Mint bármilyen egyéb irányú elfoglaltságnak, hobbynak – így a rendszeres sportolásnak is –  természetesen vannak plusz költségei.

Az iskolánkkal együttműködő sportszervezetek  – minimális tagdíj ellenében –  az edzés, versenyzés költségeinek alapfeltételeit döntően biztosítják, ugyan akkor pl. az edzésekre való szállítás, az egyéni, speciális igényeket is kielégítő sportfelszerelések beszerzése, sportegészségügyi vizsgálatok, később az estlegesen szükséges különböző táplálékkiegészítő készítmények, vitaminok, stb. elengedhetetlenül többlet anyagi ráfordítást igényelnek. Az ilyen jellegű költség egy átlagos családnak rendszerint nem okoz gondot.

A sportiskolás osztályoknak a versenysporton kívül van-e lehetősége egyéb iskolai szintű sport-és szabadidős tevékenységre?

Az egészségtudatos életmód kialakításának nem csak a versenyszerű sportolás az eszközrendszere.

Kiemelt figyelmet fordítunk a mozgás-játék-öröm hármas egységére épülő különböző szabadidős eseményekre is, mint pl. vízitúra, sítábor, erdei iskola, sport-és szaktáborok, nyári üdülőtáborok, kerékpár-és gyalogtúrák, korcsolyázás, vetélkedők, versengések, szakkörök, kulturális programok, stb.

A hagyományos iskolai sport-és szabadidős programoknak természetesen a sportiskolai osztályok is tevékeny részesei.

A sportiskola a jövőt illetően milyen speciális lehetőségeket, előnyöket nyújthat?

A kiemelkedően tehetséges sportoló tanítványainknak hagyományosan egyenes az útja az ország nevesebb élsportegyesületeibe és az azokkal együttműködő rangosabb közép-és felsőfokú intézményekbe, ahol a tudatos sportolói, sportszakmai életpályára való felkészülés még hatékonyabb, célirányosabb.

  • a diákolimpiákon, magyar-és nemzetközi bajnokságokban elért helyezések a felvételiknél plusz pontokat jelentenek
  • szakirányú középiskolai továbbtanulási lehetőség (pl.: Tatabányai Szakképzési Centrum Bánki Donát – Péch Antal Technikumban – sportedző, sportszervező szakon érettségi és technikusi szintű szakképzettség)
  • szakirányú felsőfokú továbbtanulási lehetőség szakképzés, alapképzés, mesterképzés szinten (pl.: testnevelő, gyógytestnevelő, edző, egészségfejlesztő, sport-és rekreációszervező, humánkineziológia, sportmasszőr, stb. szak)
  • a sportpályafutást követően – érdeklődéstől, ambíciótól, rátermettségtől függően –  versenybíró, gyúró, sportegyesületi-, sportszövetségi tisztségviselő, szakosztály elnök/vezető, technikai vezető, intéző, stb. feladatkörben való tevékenység lehetősége.