Sportágak és edzések

Atlétika


”A SPORTOK KIRÁLYNŐJE”

Az atlétika már az ókori olimpiákon is alapszáma volt a vetélkedéseknek.
A „Sportok királynője” néven tisztelik a futó-, ugró-, dobóversenyeket.
Az újkori olimpiákon is biztos pont a játékok műsorában.

AZ ATLÉTIKA SZAKOSZTÁLY FELADATAI
Az atlétika szakosztályunk feladata a „diák élsport” szervezése és országos szinten való megmérettetése, és utánpótlás biztosítása a Tatabányai Sport Club részére.

AZ ATLÉTIKAEDZÉSEK ALAPJAI
Az edzéstervek kidolgozásakor fontos szempont a korosztály biológiai fejlődésének szem előtt tartása, az egészség megőrzése, a játékosság és a versenyszellem kialakítása.
Az életkori sajátosságoknak megfelelően, sokoldalú foglalkoztatást nyújtunk a gyermekek számára. Fejlesztjük az állóképességet, a koordinációs képességeket: hajlékonyság, lazaság, ritmusérzék, egyensúlyérzék.

HOGYAN FEJLESZTI A GYERMEKET AZ ATLÉTIKA?
 Az egészséges életmód fontos része a mozgás. A rendszeres sport segít abban, hogy az iskolában felhalmozott energiát, feszültséget megfelelő módon vezethessék le a gyermekek.
Hosszú évek tapasztalatai azt mutatják, hogy azok a diákok, akik rendszeresen sportolnak, sokkal jobb teljesítményt nyújtanak a tanulás terén is.
Az atlétika kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy a gyermekek mozgáskoordinációja fejlődjön, ez pedig segít a beszéd, a gondolkodás, a tanulási képességek fejlődésében is.
A sport az önbecsülés fejlesztésének is egy módja. A rendszeres edzések, a sikerek jó hatással vannak a személyiség fejlődésére.
Az edzéseken és a versenyeken a gyerekek olyan helyzetekkel találkoznak, ahol problémákat kell megoldaniuk, segíteniük kell egymást, megfelelő önfegyelmet és kitartást kell tanúsítaniuk. Mindezek a képességek a későbbi felnőtt életükben is pozitív hatással lesz az életükre.

SIKEREINK
Diákjaink közül többen lettek országos bajnokok, többszörös diákolimpiai dobogósok iskolás éveik alatt:

  • Terdik Tamara
  • Mánya Alexandra
  • Pfiszterer Patrik
  • Török Márk
  • Szalontai Tibor

Országos bajnoki dobogós:

  • Balatoni Dóra

Európai bajnokságon szerzett helyezést 2009-ben Varsóban

  • Schmölcz Márk Xavér [5. a) osztály]: kislabda hajításban 2. helyezést ért el (58 méter)
  • Tanács Viktória [4. c) osztály]: távolugrásban 3. helyezést ért el (4, 48 méter)

Iskolánk tanulói közül több korosztályból kerültek korosztályos és felnőtt válogatott csapatba:

  • Polauf Tamás: országos bajnok, korosztályos válogatott
  • Babicz Pál: országos bajnok, korosztályos és felnőtt válogatott


Edzők:

Salamon Zoltán
Salamonné Visy Gabriella

Korosztály:

3-4. osztály

Edzések helye és ideje:

 

 

Kézilabda


A kézilabda szakosztály feladata
A kézilabda szakosztályunk feladata a „diák élsport” szervezése, országos szinten való megmérettetése és az utánpótlás biztosítása a Tatabányai Sport Club részére.

A kézilabda elsajátításának alapszabályai
A program hat szintre van osztva: a gyermekek fejlődési szintje alapján.
Egy labdajáték elsajátításának kezdeti fázisában elképzelhetetlen, hogy egy gyermeknek a felnőttek játékát tanítsuk. Ezt figyelembe véve alapvető, hogy a játékot a gyermekek speciális fizikai és viselkedésbeli szintjéhez idomítsuk. A pálya, a kapu és a labda méretének egyszerű csökkentése azonban nem elégséges. Sokkal fontosabb, hogy a gyermekeket képességeik és tapasztalataik szerint csoportokba osszuk, így lehetővé téve a barátságok kialakulását, és a játék élvezetét.

Hogyan fejleszti a gyermeket a kézilabda?
 A kézilabda-edzések során fokozatosan fejlődik a gyermekek teherbíró képessége, ereje, gyorsasága, állóképessége, munkabíró képessége. Mindez együttesen igen jó hatással van a kreatív gondolkodás kialakításában, a gyermek személyiségének fejlődésére. A mozgáskoordináció segít az értelmi képességek fejlődésében, a konfliktushelyzetek kezelése nemcsak a pályán érvényesül, hanem alkalmazni tudják az élet más területein is, fejlődik a helyzetfelismerő képesség, így sok konfliktushelyzet eleve elkerülhető lesz számára.
Segít levezetni a gyermekek óriási mozgásigényét, kialakítja az egészséges életmód iránti igényt, fejleszti a ma egyre szükségesebb csapatszellemet, és megfelelő sikerélményt biztosít nekik.

Sikereink
Iskolánkban komoly hagyományai vannak a női kézilabdázásnak. Tanítványaink itthon is és külföldön is játszanak I. osztályú csoportokban.
Iskolánk tanulói közül több korosztályból kerültek válogatott csapatba, sőt a magyar válogatottba is kerültek tanítványaink Herr Orsolya és Herr Anita személyében.

Herr Orsolya olimpiai 4. helyezett lett Pekingben.


Edzők:

Jaczkó Szabolcs
Cutura Dario
Vadász Gergő
Sebestyén Máté
Kiss Benedek

Korosztály:

3-4. osztály

5-6. osztály

7-8. osztály

Edzések helye és ideje:

 

Labdarúgás


Iskolánkban labdarúgóedzések nincsenek, ehelyett szeretnénk biztosítani minden focirajongónak a lehetőséget a játékra.
Rendszeresen indul iskolánkban a házibajnokság. Minden osztály csapata részt vehet a bajnokságon. Két korosztályban mérhetik össze tudásukat a gyerekek. Legfontosabb „szabályunk”, hogy tanulóink jól érezzék magukat, ezért, ha van rá igény, a lányok is beállhatnak a focicsapatba.
A meccsek nagy érdeklődést váltanak ki az iskola tanulói között, azok is szívesen eljönnek szurkolni, akik nem fociznak.
A legtehetségesebb gyerekek időnként lehetőséget kapnak egy-egy városi vagy megyei versenyen való részvételre is. Nemcsak a lelkesedésünk határtalan, hanem az eredményeink is megfelelőek: sokszor érünk el dobogós vagy pontszerző helyeket.


Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje:

 

Sítábor


Minden év februárjában lehetőséget biztosítunk a téli sport szerelmeseinek, hogy gyakorolhassák a síelést.
Ausztria csodálatos hegyei között több csoportban foglalkozunk a gyerekekkel.
A kezdő csoportban játékos gyakorlatokkal, vidám légkörben tanulhatnak a gyerekek síelni.
A haladók lehetőséget kapnak tudásuk fejlesztésére, erejük, tehetségük kipróbálására.
A táborban a gyerekeket megtanítjuk a síelés szeretetére, s ezzel megismertetjük velük a szabadság élményét.
Egészséges környezetben, tiszta levegőn töltik idejük jó részét.
Este társasjátékok, vetélkedők, hóember-építő bajnokságok színesítik a tábor életét.


Síoktatók:

Stanga Tibor
Salamon Zoltán
Salamonné Visy Gabriella
Gyurkovics István

Korosztály:

3-8. osztály

A tábor ideje és helye:

Iskolánkban minden évben február elején szervezik meg a sítábort. Néhány év az ausztriai Prabichl ad otthont a síelni vágyóknak.

 

 

Vízitúra


A 3-4 napos tábor idején megtanítjuk a gyerekeket evezni. A négyszemélyes kenuban mindig helyet foglal egy felnőtt is, aki irányítja a csónakot, felügyel a gyerekekre.
Az evezés hasonlóan hatékonyan fejleszti az erőnlétet, a jó egyensúlyérzéket, a hajó ringása jó hatással van a fejlődő idegrendszerre, erősíti a gerinc körüli izmokat.
Ráadásul jó levegőn töltik a gyerekek az időt, ismerkednek a természettel.

A Tisza-tó számos ritka és kevésbé ritka madárfajnak nyújt békés és biztonságos otthont. Mivel nem háborgatják őket, nem félnek az emberektől, a gyermekek közvetlen közelből megfigyelhetik őket.
Csodálatos látványt nyújt a Tisza-tavon virágzó vízirózsa. Mesebeli élményt nyújt a hajó csöndes siklása ezen a virágszőnyegen.


Túravezetők:

Szakál Lajos
Gyurkovics István
Salamon Zoltán
Salamonné Visí Gabriella

Korosztály:

3-8. osztály

Edzések helye és ideje:

Minden évben május-június hónapban szervezzük meg a vízitúrát. Helye a Tisza-tó.

 

Természetjárás


Iskolánkban évek óta hagyomány a természetjárás. A túrákat alsó és felső tagozatos diákjaink egyaránt szeretik.
Rendszeresen részt veszünk a nagy városi, megyei rendezvényeken: Gerecse 20, Gerecse 50, Tatabánya 30, Kék túra.
Ezen kívül évente kétszer az iskola is szervez túrákat. Ezeken feladatlapokat kapnak a gyerekek, amelyeket az út során tett megfigyeléseik alapján tölthetnek ki. Szívesen látjuk a gyermekek szüleit is túráinkon.
Azok az osztályok, akik különösen szeretik a szép tájakat, a jó levegőt, az érdekes növényeket, saját maguk is szerveznek időről időre kisebb túrákat.
Remek alkalom ez az osztályközösség összekovácsolására, a környezetvédelem megalapozására.


Túravezetők:

Szántóné Hidvégi Nóra
Ötvös Jánosné (Ila néni)

Korosztály:

 

Túrák helye és ideje:

Alkalmankénti szervezéssel.

 

Kosárlabda


Iskolánkban fontos szempont, hogy ne csak a testnevelés tagozatosa osztályokba járó gyermekek sportolhassanak. Szeretnénk minden diákunk számára lehetőséget biztosítani a sportra, a mozgásra.
Így kerül előtérbe a kosárlabda.
A legfontosabb szempont, hogy a kosárlabdaedzések során a játék, a játék öröme kerüljön előtérbe.
Emellett természetesen megtanulják a gyerekek, hogyan kell futni, ugrani, helyet változtatni labdával a kézben.
A kosárlabdázás fejleszti a gyermekben a gondolkodási képességet, a csapatjátékból adódóan a társsal, a csapattal szembeni pozitív viselkedést, az ellenfél és a csapattárs tiszteletét.


Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje:

 

Úszás


Iskolánkban egy 12×6 méteres tanmedence működik. Az uszoda falait rajzszakköröseink festették ki, ezzel is elősegítve a vidám hangulatot.
A reggeli órákban a város különböző iskoláiból érkező másodikosok tanulnak úszni, utána az óvodások ismerkednek a vízzel, az úszással. Végül a dózsások veszik birtokba a medencét a testnevelés órák keretein belül.
Délután sem üres a medence. Ilyenkor a gyógytestnevelésre járó gyerekek gyakorolnak benne.
A fennmaradó időben alsó tagozatos diákjaink használják, de itt töltik szabadidejük egy részét a tanulószobás diákok is.


Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje:

 

Triatlon


MI IS AZ A TRIATLON?
A triatlon sorrendben úszásból, kerékpározásból és futásból álló, fiatal sportág. A három versenyszámot egymás után, pihenés nélkül kell teljesíteni, és a versenyidőbe a két szám közötti átöltözés ideje is beleszámít.
A triatlon alapvetően egyéni sportág, de csapatversenyeket is rendeznek.

HOGYAN FEJLESZTI A GYERMEKET?
A triatlon fő előnye, hogy komplexebb terhelést ad, mintha külön-külön e háromféle sport, változatosabb, élvezetesebb mozgásra nyújt lehetőséget, és bármikor, bárhol elkezdhető.
A triatlon, mivel többféle sportágat foglal magában és jellegében egyenletes iramú terhelésre kényszerít, fejleszti a folyamatos izommunkavégzés képességét, a légzést, a vérkeringést, a kiválasztást, az ízületi mozgásokat, továbbá igénybe veszi, és átmozgatja az egész testet. Az úszás fejleszti egy új közeg érzékelését, tehermentesíti a vázrendszert, kiküszöböli az ízületi túlterhelést, a kerékpározás során pedig főleg a lábak, a szív és a légzés erősödik. A helyes kerékpározáshoz szükség van az egész test összehangolt működésére, míg a megfelelően végrehajtott futás minden testrészt átmozgató ritmusos aerob terhelés. E három sport minden izomcsoportot igénybe vesz, így elkerülhető az egyoldalú terhelés, kedvezően befolyásolható a testi-lelki közérzet és kiválóan égeti a zsírt is.

A TRIATLON KIALAKULÁSA
A triatlon egy, a katonáit tudatosan, állóképességi sportok tervszerű kombinációjával edző amerikai tengerészgyalogos hadnagy, Moki Martin kísérletezésének eredménye. Az első versenyt 1974-ben San Diego-ban rendezték.
A San Diego-i verseny óta a sportág olyan népszerűvé és elterjedté vált a világban, hogy az ezredfordulóra már olimpiai számmá (2000. Sydney) válhatott.


Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje:

 

Vízilabda


MI IS AZ A VÍZILABDA?
A vízilabda vagy régebbi elnevezéssel vízipóló labdajáték, melyet két, 7–7 fős csapat (hat mezőnyjátékos + egy kapus) vív egymás ellen egy medencében. A vízilabda mérkőzésen résztvevők hét poszton játszhatnak: kapus, center, bekk, kapás szélső, kapás hátsó, rosszkéz szélső, rosszkéz hátsó.
A vízilabda összetett sportág, főleg a futball, az úszás, a kosárlabda, a röplabda és a jégkorong elemeiből épül fel, ezek mintegy ötvözete. Egy jó vízilabda-játékos erős, mint egy hokijátékos, pontosan dob vagy továbbít, mint egy kosaras vagy röplabdás, kiváló az állóképessége, akár egy hosszútávúszónak, és remek a taktikai érzéke, akár egy sakkozónak.

MIÉRT IDEÁLIS A GYEREKEKNEK?
A vízilabdázás megkezdéséhez az ideális életkor nyolc-tíz év körül van. Természetesen feltétel, hogy a gyermek magabiztosan, jól tudjon úszni. Aki jól úszik, az könnyen beépül a csapatba, hiszen a vízilabda csapatjáték, és a gyermekek szociális fejlődése szempontjából ebben rejlik egyik nagy előnye is. Emellett kiválóan edzi a testet is, jó erőnlétet biztosít és a koordinációs képességeket is fejleszti.
Nagyon csekély a sérülések veszélye. A víz ugyanis pufferként működik, vagyis tompítja a gyors mozgás erejét. A víz az ízületek szempontjából kifejezetten kímélő közeg, emellett az úszás fejleszti az izomzatot, jót tesz a gerincnek, javítja a testtartást és fejleszti a tüdőt.

A VÍZILABDA EREDETE
A modern vízilabda alapjait William Wilson skót újságíró és úszóedző fektette le 1877-ben, mikor úszótanoncainak kitalált és rögzített néhány alapszabályt egy általa vízifocinak nevezett csapatjátékhoz.
Az első vízilabda meccs ezen a fesztiválon, a Dee folyó partján zajlott le. Bár nagyban eltért a mai vízipólótól, mégis akkora népszerűségre tett szert, hogy a brit úszószövetség 1885-ben Wilson szabálykönyvét jelentősen kiegészítve, illetve némileg átírva, vízilabda néven önálló sportágnak ismerte el. Ez a változat aztán rövid idő alatt meghódította az egész világot.


Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje:

 

Asztalitenisz



Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje:

 

Röplabda



Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje:

 

Tánc


Iskolánkban több pedagógus is foglalkozik tánctanítással. A tanítás nem rendszeres, mindig alkalomhoz kötött. Szerepelünk iskolai és városi rendezvényeken egyaránt. Éppen ezért nagyon sokféle tánccal ismertetjük meg gyermekeinket. Néhány kiragadott példa a választékból:
– szalontáncok (keringő, polka…)
– történelmi táncok (palotás, francia négyes…)
– néptánc
– modern táncok
A tánctanítás nem korlátozódik a testnevelés tagozatos osztályokra. Célunk, hogy minél több gyermeket megmozgassunk, és amellett, hogy fejlődik a mozgáskultúrájuk, ritmusérzékük, a táncpróbákon és a fellépéseken sikerélményt és jó hangulatot is tudunk biztosítani diákjaink számára.


Edzők:

 

Korosztály:

 

Edzések helye és ideje: